page-loader-image

Miskolci Egyetem Természetjáró Szakosztály

honlap borító kép
Kedves túrázók!
Kötelező jogszabály nélkül túravezetőink saját belátásuk szerint dönthetnek a túráik megtartásáról.
FONTOS KÖZLEMÉNY AZ EGYETEMISTÁKNAK!
Az aláírás feltételeihez szükséges pontozási rendszer megváltozik 2020 tavaszi félévtől.
Az új pontozás az Aláírás oldalunkon olvasható!
Olvasd el! A testnevelés aláírásod is múlhat rajta!
Találkozó: Újgyőri főtér, a Vasas bal sarkánál lévő (szobros) placc
(vagyis a Maros utca mellett, a zászlók közelében), 8:25. (Tervezett indulás: 8:30.)
A Biciklitúra útvonala: Miskolc, Újgyőri főtér → Lyukóbánya → Parasznya → Sajószentpéter → Kazincbarcika alsó (vasúti megállóhely) → Múcsony → Szuhakálló → Izsófalva → Ormosbánya → Rudabánya, bányató → Szuhogy → Szendrő, vasút → Szalonna → Perkupa, vasút
Érkezés: Vasúthoz, a legrövidebb távnál dél körül, a hosszabbaknál késő délután. A célállomástól közvetlen vonat jár Miskolcra, amelyen kerékpár is szállítható.
Leírás:

Ha esetleg nem tudsz (vagy nem szeretnél) a kerékpártúrán részt venni, 
vagy nem sikerülne teljesítened (pl. komolyabb műszaki hiba miatt), 
attól még nincs veszve a hétvége: tartaléknak 
másnapra (vasárnapra) gyalogos túrateljesítési lehetőség van kilátásban.

Megteheted azt is, hogy csak a 3 pontos távot tekered végig 
(ami még nem igazán látványos, de viszonylag biztonságos), 
a bányatavat pedig másnap, a (hosszú) gyalogtúra keretében tekinted meg.

A tesipontszerzéshez csak hagyományos (kizárólag emberi erővel hajtott) kerékpár alkalmas, e-bike nem (kikapcsolt motorral sem). Trekking vagy MTB kategóriájú/jellegű az ideális, mivel terepes szakaszok (földút, makadámút) is előfordulhatnak. Nem kell újnak lennie. Viszont jobb, ha megfelelő műszaki állapotú. 

Közepes vagy kicsit lassúbb túratempóra van saccolva, ami síkon kb. tizen- vagy legfeljebb huszonvalahány km/h. Mivel a 40 km/h-t lakott területen kívül sem szükséges túllépni (lejtőn sem), fejvédő sisakot a KRESZ szerint nem kötelező viselni. (De nem is tilos.) Ha defekted vagy efféle kisebb fennakadás van, természetesen megállunk egy időre. (Meg néha egyébként is.) 
___

Megjegyzés: A túravezető nem fogja ellenőrizni, de 
ha a közúti közlekedési előírásoknak megfelelő bringát szeretnél, annak ezekkel tudsz eleget tenni (tömören): 
Jól működő kormány, mindig jól hozzáférhető kezelőszervek. Esős időben is jól fogó fék elöl és hátul. Előre fehér (vagy kadmiumsárga), hátra piros fényű lámpa vagy villogó a kerékpáron vagy rajtad. Elöl fehér, hátul piros fényvisszaverő prizma. Az első keréken kétoldali fényvisszaverő, ami vagy egy-egy db (balra, illetve jobbra néző) borostyánsárga küllőprizma, vagy fényvisszaverő körgyűrű (pl. csíkkal ellátott külső gumi) lehet. Normális csengő (nem sípoló). [a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 116. § (1) és (2) bekezdése alapján]

___

A kerékpártúra pontozásának az alapja (annak, akit érdekel)
A 2020-tól indult pontozási szisztémában kerékpártúra eddig még nem volt. 
Ennél a konkrét túránál a megállapított nehézségeket
- a gyalogtúráinknál az utóbbi években alkalmazott (túranaptár szerinti) pontértékek, valamint 
- a Magyar Természetjáró Szövetségnél alkalmazott szokásos pontozás szerinti, 

  túrakerékpározás/gyalogtúrázás pontarányok 
alapozták meg.

___

A választható távok:

[A] A legrövidebb (3 pontos) táv mindössze 28 km, kb. 170 m szintemelkedéssel. 
Miskolc, Újgyőri főtér → Lyukóbánya → Parasznya → Sajószentpéter → Kazincbarcika alsó
(Sajószentpéterig többnyire gyér forgalmú utak. 
Onnan K.barcikáig pedig már van kerékpárút, 
nem kell tehát a 26-oson az autóforgalomban tekerni.) 
Visszavonat 
Kazincbarcika alsótól: páros óra 54 perckor, menetidő: 25 perc. 
(Jegypénztár itt nincs, a kalauztól vehetsz jegyet, 
a teljes árú 550 Ft, a kerékpárjegy +235 Ft.) 

[B] A közepes (6 pontos) távhoz még: 
→ Múcsony → Szuhakálló → Izsófalva → Ormosbánya → Rudabánya, bányató → Szuhogy → Szendrő, vasút
Itt már közepes szokott lenni az autóforgalom, bár nem akkora, mint egy főúton. 
(A túrán mindenki a saját felelősségére vesz részt.)
Félpályás útlezárás és emiatt torlódás várható
a Múcsonyra vezető út egy párszáz méteres szakaszán, útépítés miatt.

Eddig összesen 59 km, szintemelkedés: 510 m. 
Visszavonat Szendrőből: páros óra 01 perckor, menetidő: 55 perc.
(Ha jegypénztár nincs, a kalauztól vehetsz jegyet, 
a teljes árú jegy 560 Ft, a kerékpárjegy +235 Ft.) 

[C] A maximális pontszám (7 pont) eléréséhez még: 
→ Szalonna → Perkupa, vasút. Ezzel össz.: 71 km, 570 m. 
Ez a szakasz (másodrendű főút) időnként forgalmasabb lehet.
Visszavonat Perkupáról: páratlan óra 36 perckor 
[azaz Szendrő előtt 25 perccel], menetidő: 80 perc. 
(Jegypénztár itt nincs, a kalauztól vehetsz jegyet, 
a teljes árú 700 Ft, a kerékpárjegy +235 Ft.) 
___

Rajt (a város elhagyása): 

Jelmagyarázat

Könnyű túra: könnyen járható utakon, ösvényeken tett kirándulás kis szintkülönbséggel. Viszonylag rövid és több pihenőpontot tartalmaz. Olyanoknak is javasolt, akik teljesen kezdők és egyáltalán nem sportolnak.
Közepes túra: 3-6 óra gyaloglás erdei utakon, sziklás ösvényeken. Az átlagos kondícióban lévők is könnyen teljesíthetik, de a végére már kellemesen elfáradnak. A túráink többsége ilyen.
Nehéz túra: egész napos, hosszabb túrák, sok szintemelkedéssel, lehetnek benne jelzetlen, vagy nehezen járható szakaszok. Fontos a jó erőnlét, jól bejáratott bakancs, néha a szédülésmentesség. Előfordulhat, hogy egy kicsit sietni kell amiatt, hogy elérjük az utolsó buszt vagy vonatot. De ezek a túrák sem okozhatnak gondot azok számára, akik rendszeresen túráznak, hiszen a komoly teljesítménytúrákhoz képest még ezek is könnyűnek mondhatók.
Aki szeretne valamit tenni az erdőért, annak az alábbi facebook csoportot ajánljuk figyelmébe, ahol a Bükktakarításokról kaphat információkat: https://www.facebook.com/groups/700128057153484/