page-loader-image

Miskolci Egyetem Természetjáró Szakosztály

honlap borító kép
Kedves túrázók!
Kötelező jogszabály nélkül túravezetőink saját belátásuk szerint dönthetnek a túráik megtartásáról.
FONTOS KÖZLEMÉNY AZ EGYETEMISTÁKNAK!
Az aláírás feltételeihez szükséges pontozási rendszer megváltozik 2020 tavaszi félévtől.
Az új pontozás az Aláírás oldalunkon olvasható!
Olvasd el! A testnevelés aláírásod is múlhat rajta!
Találkozó: A túraterv február 5-ei állapota szerint:
Miskolctapolca, a strandfürdő bejárata és az élményfürdő között, a Hejő-hídnál
(az Aradi sétány eleje, N48 03.814 E20 45.004), 9:05. (Tervezett indulás: 9:10.)
A terv változása esetén (ami nem valószínű) infó: tura.uni-miskolc.hu/naptar
A Biciklitúra útvonala: Miskolctapolca → Kisgyőr → Sály → Bükkábrány → Mezőnyárád, vasút → Mezőnagymihály → Nagyecsér → Gelej → Csincse
Érkezés: Vasúthoz, délután.
A célállomástól közvetlen vonat jár Miskolcra, amelyen kerékpár is szállítható.
Leírás:

Kisebb részben kerékpárúton, nagyobb részben többnyire gyér forgalmú utakon haladunk. 
Lehet benne némi terep (földút, murvás út) is. 

A helyszínen választható távok az eredeti terv szerint*:
3 pontos táv (Mezőnyárádig): 33-38 km, 350-400 m szintemelkedéssel.
  (Ennek az első négyötöde még tipikusan bükkaljai domborzatú, azaz dimbes-dombos. 
   Az első harmada főleg az új, Tapolcától Kisgyőrig vezető bicikliút kipróbálására szolgál. 
   Bükkábránynál is abbahagyható lenne, úgy 5-6 km-rel rövidebb, csak 
   ott nincs alkalmas vasúti megálló,
   a Volánbusz pedig ottani felszállással Miskolc felé nem szállít kerékpárt.) 
7 pontos táv (időjárástól függő útvonalon folytatva): össz. kb. 67-75 km, 375-425 m szintemelkedéssel.
  (A folytatás helyszíne már a Borsodi-Mezőség, ahol alig van szintemelkedés. 
   Száraz vagy elviselhetően sáros idő esetén Nagyecsér érintésével, nagyrészt földúton. 
   A folytatás útvonala Mezőnagymihály és Gelej között kizárólag földutakból áll.
   A célállomás leginkább Csincse vagy Mezőkövesd vasúti megállója lehet.)

* Kiegészítés (ápr. 27.): 
Felvetődött és (a résztvevők igényei szerint) lehetséges, hogy Kisgyőrtől 
→ Harsány → Vatta → Csincse 
útvonalon folytatjuk az utunkat. Ebben az esetben 
a 3 pontos táv egy kicsit rövidebb és könnyebb lesz (Csincsén fejezve be), 
a 7 pontos távhoz pedig a folytatás útvonala értelemszerűen
megfordul; Csincsétől: 
→ Gelej → Nagyecsér → Mezőnagymihály → Mezőkeresztes → Mezőnyárád, vasút.
(Ebben az esetben tehát Sály és Bükkábrány kimarad, helyettük Harsány és Vatta lesz.)

További fejlemények esetén infó a túra előtti hetekben-napokban, a túranaptárban: 
tura.uni-miskolc.hu/naptar

___

Ha esetleg nem tudsz (vagy nem szeretnél) a kerékpártúrán részt venni, 
vagy nem sikerülne teljesítened (pl. komolyabb műszaki hiba miatt), 
attól még nincs veszve a hétvége: tartaléknak* 
másnapra (vasárnapra) gyalogos túrateljesítési lehetőség van kilátásban, 
részben a kerékpártúra által is érintett útvonalon.
___

A tesipontszerzéshez csak hagyományos (kizárólag emberi erővel hajtott) kerékpár alkalmas, e-bike nem (kikapcsolt motorral sem). Trekking vagy MTB kategóriájú/jellegű az ideális, mivel terepes szakaszok (földút, makadámút) is előfordulhatnak. Nem kell újnak lennie. Viszont jobb, ha megfelelő műszaki állapotú. 

Közepes vagy kicsit lassúbb túratempóra van saccolva, ami síkon kb. tizen- vagy legfeljebb huszonvalahány km/h. Mivel a 40 km/h-t lakott területen kívül sem szükséges túllépni (lejtőn sem), fejvédő sisakot a KRESZ szerint nem kötelező viselni. (De nem is tilos.) Ha defekted vagy efféle kisebb fennakadás van, természetesen megállunk egy időre. (Meg néha egyébként is.) A nehezebb emelkedőknél, mint pl. a tapolcai, tolni is lehet a biciklit. (Csak lehetőleg ne vigyük ezt túlzásba; használjuk néha a sebességváltót, ha van.) 
___

Megjegyzés: A túravezető nem fogja ellenőrizni, de 
ha a közúti közlekedési előírásoknak megfelelő bringát szeretnél, annak ezekkel tudsz eleget tenni (tömören): 
Jól működő kormány, mindig jól hozzáférhető kezelőszervek. Esős időben is jól fogó fék elöl és hátul. Előre fehér (vagy kadmiumsárga), hátra piros fényű lámpa vagy villogó a kerékpáron vagy rajtad. Elöl fehér, hátul piros fényvisszaverő prizma. Az első keréken kétoldali fényvisszaverő, ami vagy egy-egy db (balra, illetve jobbra néző) borostyánsárga küllőprizma, vagy fényvisszaverő körgyűrű (pl. csíkkal ellátott külső gumi) lehet. Normális csengő (nem sípoló). 
[a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 116. § (1) és (2) bekezdése alapján]

___

Előjelentkezéstől függetlenül lesz (vagy nem lesz) megtartva, de tesis hallgatóként megkönnyítheti a zökkenőmentes adminisztrációt az, hogyha előre feljelentkezel az appban.
___

* A Sportiroda 2024. március 18-ai tájékoztatása alapján: Abban a kivételes esetben,
hogyha a hétvége mindkét túráján részt vennél (mert nagyon kéne a pont) úgy, hogy
csak egy testnevelés tantárgyat vettél fel a félévre, vedd figyelembe: 
A 3 pontos (illetve túrázás esetén egy túra pontértékének megfelelő) heti limit értelmében 
a másnap teljesíthető gyalogos pontok NEM adódnak hozzá a biciklivel teljesítettekhez;
a kihagyott vagy kevéspontos biciklis teljesítést a másnapi gyalogtúrával felülírni lehet.
(Tehát egyetlen tesi esetén egyazon héten belül nem lehet 10-14 pontot szerezni, illetve
egyazon héten belüli két 3 pontos túrával nem lehet 6 pontot szerezni.)

Aki két testnevelés tantárgyat vett fel, azt a heti limit szempontjából
a tanszék speciális esetként kezeli; nekik – biztos, ami biztos alapon –
jelezniük kell majd a tanszékvezető úrnál legkésőbb a félév végén, hogy
az ő esetükben több alkalmat kell figyelembe venni.

Jelmagyarázat

Könnyű túra: könnyen járható utakon, ösvényeken tett kirándulás kis szintkülönbséggel. Viszonylag rövid és több pihenőpontot tartalmaz. Olyanoknak is javasolt, akik teljesen kezdők és egyáltalán nem sportolnak.
Közepes túra: 3-6 óra gyaloglás erdei utakon, sziklás ösvényeken. Az átlagos kondícióban lévők is könnyen teljesíthetik, de a végére már kellemesen elfáradnak. A túráink többsége ilyen.
Nehéz túra: egész napos, hosszabb túrák, sok szintemelkedéssel, lehetnek benne jelzetlen, vagy nehezen járható szakaszok. Fontos a jó erőnlét, jól bejáratott bakancs, néha a szédülésmentesség. Előfordulhat, hogy egy kicsit sietni kell amiatt, hogy elérjük az utolsó buszt vagy vonatot. De ezek a túrák sem okozhatnak gondot azok számára, akik rendszeresen túráznak, hiszen a komoly teljesítménytúrákhoz képest még ezek is könnyűnek mondhatók.
Aki szeretne valamit tenni az erdőért, annak az alábbi facebook csoportot ajánljuk figyelmébe, ahol a Bükktakarításokról kaphat információkat: https://www.facebook.com/groups/700128057153484/