page-loader-image

Miskolci Egyetem Természetjáró Szakosztály

honlap borító kép
FONTOS KÖZLEMÉNY AZ EGYETEMISTÁKNAK:
A félévi testnevelés-aláírásod túrázással való megszerzésének a módja az Aláírás oldalunkon olvasható.
Olvasd el!
Találkozó:
[*] FIGYELEM, az MVK Zrt. honlapja (pénteki állapot) szerint
változik a miskolci villamos- és buszközlekedés vasárnap reggel,
éppen a találkozás előtti időszakban. Eszerint a villamosok
7:10-től nem érintik a Városház tér, Villanyrendőr,
Szinvapark/Centrum és Soltész-Nagy Kálmán utca megállót, hanem
azok helyett ideiglenesen a Dózsa György út, Petőfi tér,
Szeles utca, Búza tér/Zsolcai kapu és Bajcsy-Zsilinszky utca
megálló vehető igénybe. (Azaz az 1-es busz megállói ezen a
szakaszon.) Az első villamospótló busz az Újgyőri főtérről
07:03-kor indul. (Tehát éppen azokat érinti a változás, akik
kb. fél nyolcra terveznek a Tiszaira érni.)

A pótmegállók a villamosmegállóktól messze is lehetnek:
a Városház tértől a Dózsa Gy. út buszmegálló (észak felé) 4-5 perc,
a Villanyrendőrtől a Petőfi tér (észak felé) messze lenne, 9 perc,
onnan még a Búza tér/Zsolcai kapu is fél perccel közelebb lehet.
A Szinvapark/Centrum kereszteződéstől a Búza tér/Zsolcai kapu
buszmegálló kb. 4 perc (északra 120 m, majd keletre 80 m).
a Soltész N. K. u. megállótól a Bajcsy (észak felé) másfél perc.

A Centrumtól a Tiszai pu. 2 km-re van, az gyalog fél óra lenne.

Módosul a 11, 14, 14G, 20, 21, 28, 34, 35, 36, 43, 44
járatszámú buszok útvonala is: ezek
nem érintik a 14-es, 36-os buszok Petőfi tér megállóját, valamint
a Hősök tere, Villanyrendőr, Népkert, Szemere-kert, Kazinczy utca,
Nagyváthy utca, Teleki utca és Erzsébet tér megállót.

(Nem érdemes tehát nagyon kicentizni. A túravezető
olyankor szándékozik elindulni a vonathoz, amikor
az érintett szakasz másik végétől akár még gyalog is odaérne.)

Részletek az MVK Zrt. weboldalán:
https://mvkzrt.hu/utazasi-informaciok/hirek/vasarnap-futoverseny-miatt-valtozik-villamos-es-autobuszkozlekedes
___

Tömegközlekedés esetén: A menetjegyekről (vagy országbérletről)
mindenki gondoskodjon magának, viszont az odaútra, Miskolc-
Tiszai pu.-tól Budapest-Keletiig, HELYJEGYET NEM KELL vásárolniuk
a tesis (az appon addig elfogadott jelentkezésű) hallgatóknak,
mert az elfogadásra kerülő jelentkezések maximális számához
elegendő számú hely már le lesz foglalva (a túravezetőnél).
A 7:35-kor induló, HERNÁD IC-vel utazhatunk; a 390-es kocsi
két-három egymás melletti, legnagyobb számozású fülkéjében.

A Keletibe érkezve ezúttal nem várunk egyéb kocsikban utazó
lehetséges túratársakra, hanem a mi kocsinkból való leszállingózás
abbamaradását látva már el is indulunk a metró felé.
Ettől kezdve bő két órán át nincs tervezett WC-idő; az csupán
véletlenül adódhat, pl. ha a buszindulás előtt sok idő marad.
___

A Keletitől M4 metróval a Kálvin térig, majd ott
M3 metróra átszállva az „Újpest-városkapu” megállóig utazunk
(amely a „Gyöngyösi utca” után következő megálló).
A metrótól a Volánbusz-pénztáraknál áthaladva érünk ki a
buszpályaudvarhoz. Lelépcsőzünk a 7-es kocsiálláshoz, és az
óra:[35 helyett, változott]40-kor induló esztergomi busszal (MÁSFÉL ÓRA menetidővel),
12 (vagy, a köv. busz esetén, 13) óra utáni percekben tudunk
a „Dömös, templom” buszmegállóhoz érni (amely
a „Dömös, hajóállomás” után következő megálló). (A buszra
„felszállás előre váltott jeggyel” vagy bérlettel lehetséges.)

(Ez a busz megáll a túra teljes távjának a másnapi célpontjánál,
a „Visegrád, nagymarosi rév” megállónál, ahol
az autóval esetleg ott parkoló leendő túratársak felszállhatnak.)

Ha – késés, fennakadás következtében – csak a következő, azaz
egy órával későbbi buszt érjük el, akkor értelemszerűen csak
egy órával később rajtolhatunk. (Törekedjünk tehát arra, hogy
lehetőleg ne legyen fennakadás, vagyis legyen meg mindenkinek
minden előre megváltandó jegye vagy bérlete!)

(Más úton-módon is odajuthatsz, de váratlan eltérés esetén
nem biztos, hogy sikerül a rajtnál időben összetalálkoznunk.
A túravezető elérhetőségét a jelentkezett hallgatók
a túrát megelőző egy-két nap folyamán, az appon megkapják,
de egyéni túrázással, illetve a meghirdetettektől eltérő résztávval
pontot szerezni nem lehet.)
___

A hosszú utazási és a bizonytalan átszállási idők miatt
érdemes lehet a mosdózást még a Budapestre érkezés előtt rendezni.

(A buszról leszállva, Dömösön fél buszmegállónyi, azaz párperces
sétával kezdünk, a községháza és a Rám Étterem előtti parkolóhoz,
ahol WC is található. Ezután a túra további kb. húsz-huszonöt perce
alatt érünk ki a lakott területről, a kápolnánál lévő pihenőhöz, ahol
a nagy emelkedő előtt még szusszanunk, és nekivetkőzünk.)
___

A várható utazási költségek (hozzávetőleges, nem garantált információk)

Aki rendelkezik országbérlettel, amely
nappali vagy esti tagozatos diáknak (90%-os kedvezménnyel) 1890 Ft,
használhatja azt a teljes utazáshoz
(Miskolc-Tiszai pu. és a túrahelyszín között); BKK-járatokon is.

Helyjegyköteles vonat esetén a vendégrésztvevőknek
az odaút esetében is gondoskodniuk kellhet helyjegyről.

Országbérlet és hasonlók hiányában a tömegközlekedés:
- Miskolc-Budapest vonatjegy(ek),
- Budapest- vagy BKK-jegyek vagy bérlet,
- Pest vármegyén belüli Volánbusz-jegy(ek).

Ha valaki autóval jön, parkolhat a célnál vagy a rajtnál:
- A célnál (Visegrádon, a „nagymarosi rév” buszmegállóknál)
van egy „FREE” feliratú parkoló. Onnan Dömös (a hajóállomás
vagy a templom megálló) menetrend szerint óra:50-kor ott járó
busszal 6-7 megálló (10-11 perc, a teljes árú jegy 400 Ft).
- A rajtnál (Dömösön) a parkolási óradíj 500, a napijegy
2000 Ft lenne. A községháza és a Rám Étterem előtti parkoló
esetében az automata csak 50, 100 és 200 Ft-os érméket
fogad el, kisebbet és papírpénzt nem. Sms-küldéssel is
lehet fizetni. (A második naphoz ez szükséges is lehet.)
Ha ez a parkoló éppen tele van, nem baj: a település
más részén is található parkolóhely, hasonló feltételekkel.
(A túra után busszal juthatsz majd el oda, 6-7 megálló.)

A Gyalogtúra útvonala: Dömös → Szent fa kápolna → Vadálló-kövek → Prédikálószék, kilátó → Király-kút → Sikáros → Öreg-nyílás → Pilisszentlászló → Apátkúti-völgy → Visegrád, nagymarosi rév
Érkezés: Visegrád, nagymarosi rév, hétfő délután.
Innen – ha már épp ott járunk – átkompozhatunk Nagymarosra,
és onnan vonattal utazhatunk Bp.-re vagy másfelé. (Visegrádról
B terv: a révtől volánbusz, pl. Szentendrére vagy Budapestre.)
Miskolc felé késő délutáni vagy esti vonatot érhetünk el.

Leírás:


[Péntek reggeli aktualizálás: Az előrejelzés szerint éjszakára csak
gyenge szél várható, de reggel már előfordulhatnak kósza élénk 
széllőkések. (Fül, halánték, nyak, derék is legyen védve!) Mindkét 
napon esőmentes időnk lesz, viszont a környező hetekhez képest 
4-6 fokkal még hidegebbre, kb. 2 fokra hűl az éjszakai levegő; 
emiatt jó, ha van az eredeti tervhez képest még egy ruharéteg.] 

[B terv (csak az összes tesis túratárs egyetértése és megfelelő 
szabad szálláshelyek esetén): még vasárnap tovább fel Dobogókőre; 
ez további kb. 7,2 km lenne aznapra, 280 m szintemelkedéssel, 
tehát azzal a vasárnap 11-12 km, 820 m szintemelkedéssel, 
ami az aznapi pluszponttal együtt 7 pontos. Akkor másnap pedig
le (vissza a Király-kútig), majd onnan a tervezett útvonalon tovább,
Pilisszentlászlóra; a hétfő így 11,4 km, 120 m szinttel, 3 pontos.]
___


Ez a túra csak kitartóbb, gyakorlott (vagy legalábbis 
jó állóképességgel rendelkező) túrázóknak ajánlott
Ennek főleg a Vadálló-kövekhez vezető emelkedőn lesz 
jelentősége; minimális felszereléssel is igénybe venne, 
hát még kétnapi málhával; lásd az első három képet
a túrahonlapon, a Részletek gombbal nyíló leírás alatt. 
(Bár ha valaki lemaradozik közben, akár a túravezető is, 
az még nem tragédia; de azért még nappal érjen fel!) 

Az első napi résztúra 4 pontos, a második napi pedig 
választható távos, kb. 11 km-ig 3, a célig 6 pontos. 
A második túranap (amely oktatásiszünet-hétfő) már 
újabb naptári hétre esik; a tesi szempontjából tehát 
annak a pontjait már az okt. 20–26. hétre jegyzik be. 

Az első nap mindössze 4-5 km, de 540 m emelkedéssel 
(amelynek egy része köves emelkedő) és sok utazással.
A második nap pedig kb. 20-21 km, 200 m emelkedéssel; 
ebből 170 m emelkedés az első, délelőtti felére jut. 

Az első napi nagy emelkedőnél a jelzett turistaútról 
letérni, valamint a Vadálló-kövek szikláira felmászni 
balesetveszélyes és tilos. (Ez táblákon is olvasható.) 
Anélkül is lesz részünk kilátásban és négykézlábazásban.

A második napi részen már kellemesebb talajadottságokra 
és árnyékosabb körülményekre lehet számítani, de kicsit 
hosszú, ezért némi kitartásra még ahhoz is szükség lesz. 

Szállás: bivak. Egyénileg hozott függőágy vagy hálózsák (kinek mi),
jó esetben a kilátó valamelyik emeletén, tehát végül is fedett (de
nem szélvédett) helyen. (Vagy a környékén saját, hozott sátradban.) 
Ha mások netán már túlságosan bevackolták magukat előttünk 
(bár annak talán inkább szombatról vasárnapra lenne esélye), 
akkor is valahogy feltaláljuk magunkat, „sok jó ember…”. Ébredezés 
7 óra előtt 10-15 perccel (napkelte 7:04), továbbindulás fél 8 körül. 

Ajánlott felszerelés, a bejáratott túrabakancson kívül: 
nagyobbacska hátizsák (a gerinc kímélése érdekében jobb 
lehet a derékpántos), de felesleges holmik (súly) nélkül, 
esetleg övtáskával kiegészítve a súly egy része számára;
legalább három liter ivóvíz (mert Dömös után a második 
napi rész feléig nem biztos, hogy lesz vízvételi hely); 
ha van jó termoszod, a „víz” egy része meleg tea is lehet;
élelem az első napi estére; esetleg másnap reggelre is;
esti sütögetnivaló és kellékei (ha nincs tűzgyújtási tilalom); 
papír törlőlapok; fejlámpa vagy egyéb elemlámpa; hálózsák 
vagy függőágy (ha inkább sátrazol, akkor sátor, derékalj), 
estére-éjszakára hosszú ruházat (deréktól lefelé két-három, 
felsőtestre pedig min. három-négy réteg); sapka vagy csősál; 
valamint legalább egy pótpóló vagy egyéb pótaláöltözet.
(Fontos, hogy az éjszakára a ruházatunk száraz legyen. 
Ilyenkor már nagyon hideg, egy számjegyű fok szokott lenni.) 

Ez együtt körülbelül tíz kg. (Emiatt és a terepjelleg miatt 
az első napra a számadatok szerinti 3 helyett 4 pont jár.) 
Reggelre már elfogyogat a vizünk fele. A második napi távunk 
felénél nagyobb pihenőt és egyúttal ebédszünetet tartunk.
Aki akarja, ott 3 ponttal abba is hagyhatná az e napi részt
(Szentendrére buszozva, HÉV-hez), de nem biztos, hogy érdemes;
eddig ugyanis már letudjuk majdnem az összes szintemelkedést.
(Persze a sok holmival az utolsó tíz km sem egy laza séta.) 
___

A várható, időjárásfüggő talajviszonyoktól függően 
előfordulhat, hogy mégsem a Vadálló-köveknél, hanem 
más útvonalon megyünk fel. (A pontértéke ugyanannyi.) 
Jelentősnek tűnő zivatarveszély esetén pedig nagyobbat 
is változhat a túraterv, akár el is maradhat a túra. 
(Lásd péntek délután, a tura.uni-miskolc.hu/naptar oldalon.) 

Jelmagyarázat

Könnyű túra: könnyen járható utakon, ösvényeken tett kirándulás kis szintemelkedéssel. Viszonylag rövid és több pihenőpontot tartalmaz. Olyanoknak is javasolt, akik teljesen kezdők és egyáltalán nem sportolnak.
Közepes túra: 3-6 óra gyaloglás erdei utakon, sziklás ösvényeken. Az átlagos kondícióban lévők is könnyen teljesíthetik, de a végére már kellemesen elfáradnak. A túráink többsége ilyen.
Nehéz túra: egész napos, hosszabb túrák, sok szintemelkedéssel, lehetnek benne jelzetlen, vagy nehezen járható szakaszok. Fontos a jó erőnlét, jól bejáratott bakancs, néha a szédülésmentesség. Előfordulhat, hogy egy kicsit sietni kell amiatt, hogy elérjük az utolsó buszt vagy vonatot. De ezek a túrák sem okozhatnak gondot azok számára, akik rendszeresen túráznak, hiszen a komoly teljesítménytúrákhoz képest még ezek is könnyűnek mondhatók.
Aki szeretne valamit tenni az erdőért, annak az alábbi facebook csoportot ajánljuk figyelmébe, ahol a Bükktakarításokról kaphat információkat: https://www.facebook.com/groups/700128057153484/