Kisebb részben kerékpárúton, nagyobb részben többnyire gyér forgalmú utakon haladunk.
Lehet benne némi terep (földút, murvás út) is.
A helyszínen választható távok az eredeti terv szerint*:
3 pontos táv (Mezőnyárádig): 33 km, 355 m szintemelkedéssel.
(Ennek az első négyötöde még tipikusan bükkaljai domborzatú, azaz dimbes-dombos.
Az első harmada főleg az új, Tapolcától Kisgyőrig vezető bicikliút kipróbálására szolgál.
Bükkábránynál is abbahagyható lenne, úgy 5-6 km-rel rövidebb, csak
ott nincs alkalmas vasúti megálló,
a Volánbusz pedig ottani felszállással Miskolc felé nem szállít kerékpárt.)
7 pontos táv (folytatva, a teljes táv): össz. 65 km, 380 m szintemelkedéssel.
(A folytatás helyszíne már a Borsodi-Mezőség, ahol alig van szintemelkedés.
Száraz vagy elviselhetően sáros idő esetén Nagyecsér érintésével, nagyrészt földúton.
A folytatás útvonala Mezőnagymihály és Gelej között kizárólag földutakból áll.
A célállomás az eredeti terv szerint leginkább Csincse vasúti megállója lehet.)
* Egyik kiegészítés (ápr. 27.):
Felvetődött és (a résztvevők igényei szerint) lehetséges, hogy Kisgyőrtől
→ Harsány → Vatta → Csincse
útvonalon folytatjuk az utunkat. Ebben az esetben
a 3 pontos táv egy kicsit rövidebb és könnyebb lesz (Csincsén fejezve be),
a 7 pontos távhoz pedig a folytatás útvonala értelemszerűen „megfordul”; Csincsétől:
→ Gelej → Nagyecsér → Mezőnagymihály → Mezőkeresztes → Mezőnyárád, vasút.
(Ebben az esetben tehát Sály és Bükkábrány kimarad, helyettük Harsány és Vatta lesz.)
___
Másik kiegészítés (május 6–8.) –
Az útvonal pontosabb adatai és jellemzői
a kerékpártúra három szakaszán:
Az első szakasz, Miskolctapolca-Kisgyőr,
kb. 11 km, 220 m szintemelkedéssel (végig műút).
A 3 pontos táv végéig (vasúti megállóig) van még további
[alapesetben, Kisgyőr-Mezőnyárád]
22 km, szint 135 m (ebből terep: 3,7 km, szint 50 m) vagy
[a változtatás esetén, Kisgyőr-Csincse]
18 km, szint 90 m (ebből terep: 1,5 km, szint 20 m).
Tehát a rövidebbik táv összesen 29-33 km, 310-355 m szinttel.
A 7 pontos távhoz teljesítendő még
további 32 km, szint 25 m (ebből terep: 16,4 km, szint 10 m).
Ez a táv így összesen 61-65 km, 325-380 m szinttel.
A folytatásban már nem a domborzat, hanem
az útfelületek jellege nehezít. A földutak minősége
Mezőnagymihály és Nagyecsér között viszonylag egyenletes,
Nagyecsér és Gelej és között viszont változatos,
előfordul magas fű és egyenetlen jelleg.
Az előző napok csapadékosságától függően sáros-pocsolyás lehet.
További fejlemények esetén infó a túra előtti napokban, a túranaptárban:
tura.uni-miskolc.hu/naptar
___
Ha esetleg nem tudsz (vagy nem szeretnél) a kerékpártúrán részt venni,
vagy nem sikerülne teljesítened (pl. komolyabb műszaki hiba miatt),
attól még nincs veszve a hétvége: tartaléknak**
másnapra (vasárnapra) gyalogos túrateljesítési lehetőség van kilátásban,
részben a kerékpártúra által is érintett útvonalon.
___
A tesipontszerzéshez csak hagyományos (kizárólag emberi erővel hajtott) kerékpár alkalmas, e-bike nem (kikapcsolt motorral sem). Trekking vagy MTB kategóriájú/jellegű az ideális, mivel terepes szakaszok (földút, makadámút) is előfordulhatnak. Nem kell újnak lennie. Viszont jobb, ha megfelelő műszaki állapotú.
Közepes vagy kicsit lassúbb túratempóra van saccolva, ami síkon kb. tizen- vagy legfeljebb huszonvalahány km/h. Mivel a 40 km/h-t lakott területen kívül sem szükséges túllépni (lejtőn sem), fejvédő sisakot a KRESZ szerint nem kötelező viselni. (De nem is tilos.) Ha defekted vagy efféle kisebb fennakadás van, természetesen megállunk egy időre. (Meg néha egyébként is.) A nehezebb emelkedőknél, mint pl. a tapolcai, tolni is lehet a biciklit. (Csak lehetőleg ne vigyük ezt túlzásba; használjuk néha a sebességváltót, ha van!)
___
Megjegyzés: A túravezető nem fogja ellenőrizni, de
ha a közúti közlekedési előírásoknak megfelelő bringát szeretnél, annak ezekkel tudsz eleget tenni (tömören):
Jól működő kormány, mindig jól hozzáférhető kezelőszervek. Esős időben is jól fogó fék elöl és hátul. Előre fehér (vagy kadmiumsárga), hátra piros fényű lámpa vagy villogó a kerékpáron vagy rajtad. Elöl fehér, hátul piros fényvisszaverő prizma. Az első keréken kétoldali fényvisszaverő, ami vagy egy-egy db (balra, illetve jobbra néző) borostyánsárga küllőprizma, vagy fényvisszaverő körgyűrű (pl. csíkkal ellátott külső gumi) lehet. Normális csengő (nem sípoló).
[a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 116. § (1) és (2) bekezdése alapján]
___
Előjelentkezéstől függetlenül lesz (vagy nem lesz) megtartva, de tesis hallgatóként megkönnyítheti a zökkenőmentes adminisztrációt az, hogyha előre feljelentkezel az appban.
___
** A Sportiroda 2024. március 18-ai tájékoztatása alapján: Abban a kivételes esetben,
hogyha a hétvége mindkét túráján részt vennél (mert nagyon kéne a pont) úgy, hogy
csak egy testnevelés tantárgyat vettél fel a félévre, vedd figyelembe:
A 3 pontos (illetve túrázás esetén egy túra pontértékének megfelelő) heti limit értelmében
a másnap teljesíthető gyalogos pontok NEM adódnak hozzá a biciklivel teljesítettekhez;
a kihagyott vagy kevéspontos biciklis teljesítést a másnapi gyalogtúrával felülírni lehet.
(Tehát egyetlen tesi esetén egyazon héten belül nem lehet 10-14 pontot szerezni, illetve
egyazon héten belüli két 3 pontos túrával nem lehet 6 pontot szerezni.)
Aki két testnevelés tantárgyat vett fel, azt a heti limit szempontjából
a tanszék speciális esetként kezeli; nekik – biztos, ami biztos alapon –
jelezniük kell majd a tanszékvezető úrnál legkésőbb a félév végén, hogy
az ő esetükben több alkalmat kell figyelembe venni.


